אימון פונקציונלי

אימון פונקציונלי מבוסס על תנועתיות ועל אימון הגוף כמכלול ובשילוב קבוצות שרירים, לעומת עבודה על שריר בודד, תוך שימוש בתרגילים המדמים תבניות תנועה מחיי היומיום ועובדים במספר מישורי תנועה, למשל: שילוב של הורדת הזרוע מלמעלה למטה תוך פיתול הגב. אימון זה משפר משמעותית תפקוד ותנועתיות יומיומית, שם דגש על הפעלת השרירים המייצבים, הגדלת טווחי התנועה של המפרקים והגמשתם של השרירים המעורבים. באימון נעשה שימוש בכלל מרכיבי הכושר הגופני, כך נתרום בין השאר לחיזוק הגוף ולשיפור כוח, סבולת, קואורדינציה, שיווי משקל ויציבה וכן להקטנת הסיכוי לפציעות ספורט – ובסופו של יום לשיפור באיכות החיים. בהתאם, מתאפיין האימון אף בהוצאה קלורית מוגברת.

האימון התפתח מתחום הפיזיותרפיה, בו שימש לשיקום המטופלים לאחר פציעה והחזרתם לתפקוד יומיומי תקין, ואף משלב אלמנטים מעולמות היוגה והפילאטיס ומאימון הכוח הקלאסי.
אימון פונקציונלי מתאים לכל אחד ואין צורך ברקע מוקדם או רמת כושר מסויימת. לכל תרגיל ניתן לבצע שינוי ברמת הקושי בהתאם ליכולת המתאמן. האימון מתבסס ראשית על הבנת והטמעת תבניות התנועה הראשוניות (Primal Movement Patterns) – אימון על פי תנועות ולא שרירים:

> שפיפה  Squat (קימה מישיבה לעמידה, הרמת משא)
> מכרע  Lunge (ממעבר מכשול, פסיעה, טיפוס מדרגה)
> כפיפה  Bend
> משיכה  Pull
> דחיפה  Push
> פיתול  Twist ( סיבוב/ רוטציה)
> תנועה  Gait (הליכה, ריצה, התקדמות ממקום למקום)

בהמשך, שילוב תבניות התנועה לתבנית מורכבת סימטרית וא-סימטרית המתאימה לתנועה יומיומית או לסוג ספורט מסויים. כך למשל אימון פונקציונלי לרצים יתמקד בתרגילים המדמים תבניות תנועה מעולם הריצה, פועלים על קבוצות השרירים הדומיננטיות ומשלבים את מרכיבי הכושר הרלוונטיים, כגון: עבודה על שיווי משקל תוך עמידה על רגל אחת ותרגול א-סימטרי, תרגילים המשלבים קפיצות וכוח מתפרץ, פיתול בעמוד השדרה, סוגים שונים של מכרעים, סקווט ועוד. בכך נשיג שיפור ממוקד באותה התנועה ובמרכיבי הכושר השונים בהתאם לדרישות הספציפיות (סבולת, כוח מתפרץ, זמן תגובה, שיווי משקל וכו').

במסגרת האימון נעשה שימוש במשקל הגוף, משקולות קטלבלס, כדורי כוח, גומיות ושאר אביזרים.

קראו עוד על אימון פונקציונלי לרצים

functional1

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות